دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۱۳ ب.ظ
هنر فروش موفق
•
هنر
فروش موفق
•
فروش یک بازی فوتبال است بین
دوتیم خریداران و فروشندگان که در انتها هر دو تیم زمین را با نتیجه برنده
برنده ترک خواهند کرد
•
چرخه هفت مرحله ای فروش
•نزدیکی : (ایجاد ارتباط) اثر گذاری اولیه
•صلاحییت
: (یا مشتری قدآرت خرید دارد؟)
•توافق در مورد نیاز :(آیا
همین کالا رفع نیاز خواهد کرد؟)
•
فروش کمپانی :(دادن
حسّ امنیت و آسودگی خاطر به مشتری)
•برآورده کردن نیاز
: (اطمینان از رفع نیاز توسط محصول)
•گرفتن تعهد : (تقاضا برای سفارش)(پس همین
حالا می خرید،مگر نه؟)
•تثبیت فروش
: (تکرارمراحل،پر کردن فرم ها وغیره....)
علی خویه www.khooyeh.com ، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 18 سال تجربه اجرایی ، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور و مجری افزایش فروش و سهم بازار بیش از صدها شرکت و سازمان،دارای سابقه بیش از 450000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و.... www.khooyeh.ir 09122991608
– First impression
تآثیر گذاری در اولین ملاقات
•به
مشتری سلام کنید.
•او
را به اسم صدا کنید.
•کمپانی
خود را بصورت خلاصه فی معّرفی کنید.
•
یک سؤال باز بپرسید.
•
بخش انسانی فروش را ببینید
مردم انجام معامله با
ادمهای موفق را ترجیح میدهند.
•
فروش فقط با روحیه مثبت
عملی است
نزدیک به77% انچه در طول
روز میبینیم یا میشنویم منفی هستند
•
پیروی از نظم و ترتیب در
فرایند فروش غیر قابل انکار است
دارند افراد
بسیار موفق نگرشی هدفگرا
زندگی
راه را به انهایی نشان میدهد که میدانند به کجا میروند.
•
درتدوین اهداف هوشمندSMARTاستفاده
از قانون
•
اجازه ندهید با اهداف
دیگران هدایت شوید
• داشتن
هدف های دراز مدت مانع سرخوردگی شما از شکست های کوتاه مدت خواهد شد
• چارلز
نوبل
•
منافع ارزشمند تدوین هدف
•
مقصدی معلوم برای حال و
اینذه تعیین میکند.
•
مقصود را شفاف مینماید.
•
جهت اقدام فوری انگیزه
ایجاد میکند.
•
حس انجام کار به شما
میدهد.
•
می توان با آن مقدار
موفقییت را سنجید.
•
موفقییت شما را تایید
میکند.
•
عزت نفس به وجود می اورد.
•
ایجاد تعهد می نماید.
•
تما شا گر بازی نبا
شید.خودتان بازی کنید.زندگی نه به تماشا گران بلکه فقط به بازیگران جایزه میدهد
از گرفتار شدن به سیندرم
اف-دی-اچ بپرهیزید
•
•
F.D.H(Fat.dumb.happy)
•
سه راه اصلی برای دستیابی
به عزت نفس
•
تصویر سازی خلاق
•
تعادل
•
خواندن وخواندن
•
نکات اساسی فروش
•
اولین اصل فروش باور داشتن
خود در این حرفه است.
•
فروش شغل انسانهاست
•
احسات و عواطف باید در
مرکز توجه قرار گیرد
•
انسانها با احساسشان
میخرند و با منطقشان انرا توجیح می
کنند
•
مدل ساده فروش
•
شما با خرید محصول(ویژگی
محصول)
•
میتوانید(مزیت محصول)
•
که به معنی(منفعت مشتری)
•
انسانها با احساس خودشان
می خرند نه با احساس شما.به احساس مشتریتان احترام بگذارید و انرا تحقیر نکنید و
سعی کنید به احساس وی در مورد محصول پی ببرید
•همه
از اشتاه کردن می ترسند
•افراد
ممکن است از خریدهای قبلی شان تجربه های تلخی داشته باشند
•دهان
و زبان فروشنده قلم موی نقاشی است و خرید یک تصویر زیبا برای خریدار
•جملات
فروش را با دوستانتان تمرین کنید تا در شرایط واقعی کاملا مسلط باشید
•مثال: نمیدانم سفید دوست دارید یا
مشکی..........(خوب سوال کن)
خویه www.khooyeh.com ، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 18 سال تجربه اجرایی ، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور و مجری افزایش فروش و سهم بازار بیش از صدها شرکت و سازمان،دارای سابقه بیش از 450000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و.... www.khooyeh.ir 09122991608
• فروش یک بازی فوتبال است بین دوتیم خریداران و فروشندگان که در انتها هر دو تیم زمین را با نتیجه برنده برنده ترک خواهند کرد
• چرخه هفت مرحله ای فروش
•نزدیکی : (ایجاد ارتباط) اثر گذاری اولیه
•صلاحییت : (یا مشتری قدآرت خرید دارد؟)
•توافق در مورد نیاز :(آیا همین کالا رفع نیاز خواهد کرد؟)
• فروش کمپانی :(دادن حسّ امنیت و آسودگی خاطر به مشتری)
•برآورده کردن نیاز : (اطمینان از رفع نیاز توسط محصول)
•گرفتن تعهد : (تقاضا برای سفارش)(پس همین حالا می خرید،مگر نه؟)
•تثبیت فروش : (تکرارمراحل،پر کردن فرم ها وغیره....)
تآثیر گذاری در اولین ملاقات
•به مشتری سلام کنید.
•او را به اسم صدا کنید.
•کمپانی خود را بصورت خلاصه فی معّرفی کنید.
• یک سؤال باز بپرسید.
• بخش انسانی فروش را ببینید
مردم انجام معامله با ادمهای موفق را ترجیح میدهند.
• فروش فقط با روحیه مثبت عملی است
نزدیک به77% انچه در طول روز میبینیم یا میشنویم منفی هستند
• پیروی از نظم و ترتیب در فرایند فروش غیر قابل انکار است
دارند افراد بسیار موفق نگرشی هدفگرا
زندگی راه را به انهایی نشان میدهد که میدانند به کجا میروند.
• درتدوین اهداف هوشمندSMARTاستفاده از قانون
• داشتن هدف های دراز مدت مانع سرخوردگی شما از شکست های کوتاه مدت خواهد شد
• چارلز نوبل
• منافع ارزشمند تدوین هدف
• مقصدی معلوم برای حال و اینذه تعیین میکند.
• مقصود را شفاف مینماید.
• جهت اقدام فوری انگیزه ایجاد میکند.
• حس انجام کار به شما میدهد.
• می توان با آن مقدار موفقییت را سنجید.
• موفقییت شما را تایید میکند.
• عزت نفس به وجود می اورد.
• ایجاد تعهد می نماید.
• تما شا گر بازی نبا شید.خودتان بازی کنید.زندگی نه به تماشا گران بلکه فقط به بازیگران جایزه میدهد
از گرفتار شدن به سیندرم اف-دی-اچ بپرهیزید
•
• F.D.H(Fat.dumb.happy)
• سه راه اصلی برای دستیابی به عزت نفس
• تصویر سازی خلاق
• تعادل
• خواندن وخواندن
• نکات اساسی فروش
• اولین اصل فروش باور داشتن خود در این حرفه است.
• فروش شغل انسانهاست
• احسات و عواطف باید در مرکز توجه قرار گیرد
• انسانها با احساسشان میخرند و با منطقشان انرا توجیح می کنند
• مدل ساده فروش
• میتوانید(مزیت محصول)
• که به معنی(منفعت مشتری)
• انسانها با احساس خودشان می خرند نه با احساس شما.به احساس مشتریتان احترام بگذارید و انرا تحقیر نکنید و سعی کنید به احساس وی در مورد محصول پی ببرید
•همه از اشتاه کردن می ترسند
•افراد ممکن است از خریدهای قبلی شان تجربه های تلخی داشته باشند
•دهان و زبان فروشنده قلم موی نقاشی است و خرید یک تصویر زیبا برای خریدار
•جملات فروش را با دوستانتان تمرین کنید تا در شرایط واقعی کاملا مسلط باشید
•مثال: نمیدانم سفید دوست دارید یا مشکی..........(خوب سوال کن)
خویه www.khooyeh.com ، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 18 سال تجربه اجرایی ، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور و مجری افزایش فروش و سهم بازار بیش از صدها شرکت و سازمان،دارای سابقه بیش از 450000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و.... www.khooyeh.ir 09122991608
•
9
•
راستشو
بخواهید...........(یعنی تا حالا دروغ میگفتم)
•
چی
بگم!..............(یعنی خودم هم نمیدونم)
•
پنج عامل تصمیم گیری
مشتری
•
1: فروشنده
•
2: کمپانی
•
3: قیمت
•
4: وقت(زمان)
•
فروشنده
•
صداقت فروشنده
•
قضاوت فروشنده
•
علاقه به فروشنده
•
کمپانی
•
صداقت کمپانی
•
عمل به ادعا
•
شهرت خوب
ظرفیت کافی برای اجرای خواسته ها و نیاز های مشتری
•
قیمت
مردم بر اساس ارزش می خرند نه قیمت.
هزینه..............خیر
بها....................بله
خرج...................خیر
سرمایه گذاری.............بله
•
وقت
•
بهترین زمان خرید همین
حالاست
•
چه کار میتوانم بکنم تا
شما همین حالا خرید کنید؟
•
بر قراری حفظ روابط با
کیفیت بالا
•
40%
ایجاد اعتماد
•لباس
•اراستگی
•زیورآلات
•طرز
برخورد
•زبان
بدن
•عکس/گواهینامه/لوح سپاس..
•ارائه
محصول
•فهرست
رضایتنامه های مشتریان سابق
•
30% تمرکز بر شناسایی نیاز
•
اول بپرسید، وبعد اظهار
نظر کنید
•
اول بفهمید ،بعد
بفهمانید(استیفمن کووی)
•
20% ارائه محصول
•
محصول را در سطح درک واضح
مشتری ارائه کنید.
•
مشتری را با ویژگی ها و
مزایای محصول بمباران نکنید.
•
از کلمات خیلی تخصصی
استفاده نکنید.
•
قبل از ارائه محصول انرا
کاملا اماده کنید.
•
بر منافعی که نصیب مشتری
میشود تمرکز کنید.
•
WIIFM(What’s in it for me?)
•
10% تایید مشتری
•
مطمئن شوید مشتری همه چیز
را به خوبی درک کرده و ابهامی وجود ندارد
• قوانین
مهّم فروش
• قانون
AIDAS
•
Attention :
جلب توجه
•
جلب توجه کنید تا به
حرفهایتان گوش کند
•
Interest
علاقه
•
ویژگی های محصول را ذکر
کنید
•
D:Desire ایجاد میل
•
منافعی را که نصیب خریدار
خواهد شد،برشمارید
•
Action تصمیم گیری
•
به خریدار کمک کنید که
تصمیم بگیرد
•
Satisfaction رضایت
•
اطمینان حاصل کنید که خریدار از تصمیم خود
راضی است و خدمات پس از فروش را برای
وی توضیح دهید
•
SPINقانون
•
SITUATION QUESTIONSپرسش در مورد وضعیت
ها
•
PROBLEM QUESTIONS
پرسش
در مورد مشکلات
•
IMPLICATION QUESTIONS پرسش
در مورد پیامدها
•
NEED PAY OFF QUESTIONS پرسش
در مورد بازده ها
•
Locate قانون
•
FAB قانون
•
فروش و ملاقات با مشتری
•
تحقیقات پیش از ملاقات:
•
نام شرکت
•
حوزه فعالیت
•
سابقه حضور در بازار
مطالعه ژورنال ها/روزنامه ها/جراید/کتاب ها/اینترنت
•
اهداف پیش از ملاقات
•
تجزیه و تحلیل بعد از
ملاقات
•
چه نتایجی حاصل گردید؟
•
نقاط قوت وضعف مذاکره.
•
درصد موفقیت.
•
نکات قابل بررسی جهت فروش
در آینده.
•
چگونه مراحل طی گردید؟
•انواع
خریداران
•
خریدار وظیفه گرا 25%
•
ویژگی مدیر را داراست
•
صریح و ناشکیباست
•
تجارت مآب است
•
تجارت مآب است
•
قاطع و روشن است
•
عمل گرااست
•
توصیه در مورد خریدار
وظیفه گرا
•
به اصل موضوع بپردازید.
•
از صحبت های جزئی بپرهیزید.
•
زیاد سعی در ایجاد ارتباط
نزدیک نکنید.
•
از حد اقل زمان استفاده
کنید.
•
خریدار تحلیل گرا 25%
•
به کندی تصمیم می گیرد
•
دقت و مطابقت برایش مهم
است
•
حسابداران،بانکداران،مسؤلان
مالی و متخصصین مالی جزء این گروه هستند
•
توصیه در مورد خریدار
تحلیل گرا
•
با آنها دقیق باشید.
•
دقیق و مشخص حرف بزنید.
•
آرام باشید.
•
اطلاعات کافی بدهید.
•
روی کاغذ و با ماشین حساب
اثبات کنید.
•
در ارائه محصول دقیق باشید.
•
خریدار رابطه گرا 25%
•
خویشتن دار است.
•
فکر و گفته دیگران برایش
اهمیت دارد.
•
نقطه نظر دیگران را در ذهن
حفظ میکند.
•
به محبوبیت علاقمند است.
•
نگران اضهار نظر دیگران
است.
•
با دیگران مشورت می کند.
• سوآل های متعدد میپرسد.
•
مردد و دو دل است.
•
به ادامه حضور با شما
علاقمند است.
•
توصیه در مورد خریدار
رابطه گرا
•
آنها را تحسین کنید.
•
به نگرانی هایشان توجه
کنید.
•
زمینه های مشترک بیابید.
•
از دیگر خریداران مثال
بزنید.
•
به انها اطمینان خاطر
بدهید.
•
خریدار حتمی 20%
•
دقیقاً خواسته ونیاز خود را
میشناسد واز آن اطلاع دارد.
•
اگر کالا موجود باشد
میخرد.
•
همکاری می کند.
•
توصیه در مورد خریدار حتمی
20%
• سعی
کنید کالای مورد نیازشان را ارائه کنید
• از
آنها بخواهید شما را به دیگران توصیه کنند
• مراحل
خرید را برایشان آسان کنید
•
خریدار بی تفاوت 5%
•
بد بین است.
•
ایراد گیر است.
•
اغلب افسرده است.
•
حتیّ اگر ممحصول را مجّانی
ارائه کنید ، نمی خرد.
خویه www.khooyeh.com ، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 18 سال تجربه اجرایی ، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور و مجری افزایش فروش و سهم بازار بیش از صدها شرکت و سازمان،دارای سابقه بیش از 450000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و.... www.khooyeh.ir 09122991608
•
توصیه در مورد خریدار بی
تفاوت
•
با آنها وقتتان را تلف
نکنید.
•
در صورتی که وقت کافی
داشته باشید،چرخه فروش را با آنها تمرین کنید.
•
چرا مشتریان میخرند؟
•
تمایل به سود بردن.
•
ترس از ضرر.
•
اطمینان وارامش.
•
امنیت وحفاضت.
•
افتخار به مالکیت.
•
ارضا کردن احساسات شخصی.
• قانون
20%و80% ویلفر پارتو اقتصاددان ایتالیایی1895
•
20% رده بالای فروشندگان 16 برابر 80% دیگر
فروشندگان می فروشند
•
20% از 20% رده بالای
فروشندگان،یعنی 4% کل،50برابر طبقه متوسط میفروشند
•
20% از 4% باقیمانده ، 80
برابرکل فروشندگان میفروشند
•
20% از فعالیت ها 80%
هزینه ها را مصرف می کنند
•
20% از فروشندگان 80% درصد
فروش کمپانی را تأمین میکنند
• درصد
انتقال اطلاعات
•
77% از طریق چشم
• 14%
از طریق گوش
• 9%از
طریق حواس
• بهترین
سخنران فقط 14% قدرت انتقال از طریق گفتار دارد
• شنیدن + دیدن
= 91%
•
ارزشهای تجارت
•
درستی
•
کیفیت
•
عالی بودن
•
خدمت به مشتری
•
اهمیت دادن به مردم
•
سود آوری
•
نوآوری و ابتکار
•
علاقه به خود
• Up selling and cross selling
•
Up selling cross
selling
•
فروشنده حرفه ای
•
حرفه ای ظاهر می شود.
•
حرفه ای عمل می کند.
•
حرفه ای حرف می زند.
•
حرفه ای راه می رود،می
نشیند،وبلند می شود.
•
حرفه ای رابطه بر قرار می
کند.
•
بیشتر به قکر مشاوره و حل
مشکلات مشتری است.
•
سرنوشت مشتری برایش مهم
است.
•
به مشتری و رفع نیاز او
فکر میکند،نه به درآمد خود.
•
وقت مشتری برایش اهمیت
دارد.
•
فروشنده حرفه ای
•
پایان